Gemiddelde kosten apk

APK staat voor Algemene Periodieke Keuring en is in Nerderland verplicht voor alle auto’s. Voor een APK zijn geen minimum of maximum prijzen. Garages mogen dus zelf bepalen welke kosten ze voor een APK vragen. Er zijn veel garages die een APK tegen een extreem lage prijs aanbieden om op deze manier nieuwe klanten te werven, hierdoor dalen de gemiddelde kosten apk.




gemiddelde kosten apk

Wat zijn de gemiddelde kosten van een APK?

De kost voor een APK verschillen dus nogal, wij hebben voor gekeken wat de gemiddelde kosten van een APK keuring in Nederland zijn. De gemiddelde kosten voor een APK in Nederland zijn ongeveer 40 euro. Er zijn garages die hier niet veel boodschappen hebben aan gemiddelde kosten APK. Deze bedrijven vragen of veel meer voor een APK of minder en bereken dan later extra kosten voor onderdelen of man-uren.

Verschil in prijs voor APK tussen een benzine en diesel auto?

Het antwoord is ja, de gemiddelde kosten voor een diesel auto zijn gemiddeld gezien iets duurder dan voor een benzine auto. Voor een benzine auto betaald gemiddeld 36 euro en voor een diesel  gemiddeld 42 euro voor een APK. Bij een diesel betaal je voor de gemiddelde kosten apk meer dan voor een benzine auto.

Wordt een APK steeds duurder?

Nee, de gemiddelde kosten voor een APK dalen behoorlijk. Enerzijds komt dit door de concurrentie en anderzijds doordat auto’s steeds moderner worden waardoor de keuring een stuk sneller gaat. In het jaar 2000 waren de gemiddelde kosten voor een APK bijna 60 euro. Tegenwoordig dus gemiddeld 40 euro. Een daling van 33%.

APK en kleine buurt

Veel mensen combineren een APK met een kleine buurt gemiddeld betaal je voor een kleine buurt tussen de 100 en 200 euro. Dit kan natuurlijk verschillen per type auto en de leeftijd, maar dit is het gemiddelde.

APK en grote buurt

Naast een APK word doen ook veel mensen meteen de grote beurt. Dit is natuurlijk handig, want je bent je auto maar 1 keer kwijt. De groten en kleine buurt wisselen mensen meestal om en om af.  Voor een grote beurt betaal je gemiddeld de 200 en 400 euro. Net bij een kleine beurt zijn dit gemiddelden en kan het erg verschillen met sommige garages.

Waar letten ze op bij de APK keuring van de auto

Bij een keuring van de auto word gelet op de veiligheid  en milieu eisen waar de auto aan moet voldoen. Mensen wachter de afgelopen jaren langer met het kopen van een nieuwe auto. Daardoor is het extra belangrijk dat de auto goed op de  APK keuring punten gechecked wordt, namelijk :

  • Wielen
    Bij de APK keuring word er goed gelet op de velgen en banden. Bij het controleren van de banden word gelet op de diepte van het profiel van de banden. Het moet min 1,6 millimeter zijn. Ook checken ze op beschadigingen van de banden en de velgen. Naast de band word ook de evt speling en de staat van de wiellagers en de bandenspanning bekeken.
  • Uitlaatgassen
    Voor de APK keuring worden de milieu eisen steeds is belangrijker. Er word gemeten wat de uitstoot is van auto aan de hand van de brandstof. Bij een diesel motor word gelet op de uitstoot van roet,. Bij benzine of LPG motor wordt de CO2 gemeten
  • Stuurinrichting
    Er word gekeken of alle moeren en bouten goed vast zitten en of de stuurinrichting geen speling heeft.
  • Kentekenbewijs Registratie
    Er wordt gecontroleerd of de gegevens op het kentekenbewijs overeenkomen met de auto en de gegevens bij de RDW.
  • Autogordels
    Gordel worden tijdens de APK altijd goed geïnspecteerd. Ze word allemaal helemaal uitrolt en controleert op schade en of ze nog goed blokkeren.
  • Remmen
    De veiligheid van de auto hangt sterk af van goed werkende remmen. De remmen op alle alles moeten even goed en hard remmen.
  • Carrosserie
    Tijdens de APK keuring word goed gelet op roest, scheuren en kapotte delen. Roestschade betekenend niet altijd afkeuring. Het gaat er om waar de roest zit.
  • Verlichting
    De verlichting moet werken en de juiste kleur hebben. Er mogen geen sierlichten en extra lichten met andere kleur op de auto zitten
  • Wielophanging
    De staat van de wielophanging moet goed zijn hier word goed gelet op roest
  • Uitlaat
    Tijdens de keuring wordt gecheckt of de uitlaat wel dicht is en dus niet lekt. Ook moet de uitlaat goed vastzitten.
  • Vergrendeling
    Alle onderdelen die op kunnen moeten deze goed sluiten, ook word gelet op kwaliteit van de scharnieren.
  • Voorruit
    Bij de APK checken ze de ruiten op zit en beschadigen. Daarnaast moeten de ruitensproeiers en ruitenwissers het goed doen.
  • Spiegels
    Zijn de spiegels in orde.
  • Claxon
    De Claxon moet 1 toon hebben en goed werken.
  • Olie verversen