Gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen

Wil je weten wat een goeie gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen. Bepaal dan het met een hartslag met en je maximale hartslag zorg je voor de ideale training. Wij vertellen je wat de beste hartslag is om vet te verbranden.




Wat is de gemiddelde hartslag hardlopen

Wanneer je de gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen wilt weten moet je gaan lopen met een hartslagmeter. Wij geven antwoord op de vraag welke hartslag je moet aanhouden voor het verbeteren van de conditie of vetverbranding. Je kunt aan je hartslag precies zijn hoe je ervoor staat kwa conditie en fitheid. Je kunt dan gaan hardlopen op een bepaalde hartslag door in de juiste hartslagzone trainen.

Wat zijn de beste hartslagmeters voor het meten van de gemiddelde hartslag hardlopen

Je kunt een hartslagmeter meter kopen in verschillende prijsklasse en merken. Wat handig is om hartslagmeterhorloges te gebruiken met GPS. Hierdoor kun je naast je hartslag ook de gelopen afstand zien. Je hebt hartslagmeters met een borstband of met een sensor die je hartslag meet via je vinger of pols.

Bepaal je maximale hartslag formule, gemiddelde hartslag hardlopen

Wil je goed met een hartslagmeter trainen dan is het vereist je maximale hartslag te weten.  Je maximale hartslag is het aantal salgen dat het hart in 1 minuut kan maken. Je kunt je maximale hartslag meten door een zo genoemde maximaaltest van je hartslag te doen. Je kunt je maximale hartslag ook berekenen door je leeftijd min 220. Stel je bent: Je bent 35 jaar dan is je maximale hartslag 220-35=185. Hoe ouder je word des te lager is je maximale hartslag. Vaak heeft het ook invloed op je gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen.

Ben je een fanatieke loper dan kun je beter een maximaaltest te doen om je maximale hartslag te weten. Door 5 minuten in een flink tempo/sprint te lopen haal je een hoge hartslag. De hoogte waarde is dan je maximale hartslag.

Wat is de beste hartslag om vet te verbranden

Als je gaat hardlopen om vet te verbranden, dan wil je dit zo snel mogelijk. Voor ideale vet verbranding is het goed om lang te lopen. Door een lage intensiteit en met lage hartslag van 73% van je maximale hartslag verbrandt het meeste vet. Wil je veel vet verbranden dan is het het beste om je hartslag tussen de 65 en 70% van de maximale hartslag te houden.

Wanneer je boven de 91% van je maximale hartslag zit dan zit je bij de anaërobe drempel. Als je hoger komt dan deze gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen dan begin je snel te verzuren. Het is niet gezond om vaker dan 1 keer per week deze grens te overschrijden als beginner.

Wil je je uithoudingsvermogen trainen dan kun je dat doen met behulp van de Zoladz-zones.

  • Zone 0, 69-60 slagen lager dan je maximale hartslag, herstel training, training van de vetverbranding
  • Zone 1, 59-50 slagen lager dan je maximale hartslag, rustig tempo
  • Zone 2, 49-40 slagen lager dan je maximale hartslag, Relatief snel duurloop snelheid
  • Zone 3, 39-30 slagen lager dan de max hartslag, snelle blokken of een korte duurloop
  • Zone 4, 29-20 slagen lager dan je max hartslag, lange intervallen in een hoog tempo.
  • Zone 5, 19-10 slagen lager dan je maximale hartslag, Deze zone kom je met korte heftige intervallen.

Als je wat langere afstanden wil lopen meer dan 5 km of meer. Dan is het goed om tussen Zone 1 – Zone 2 te lopen. Veel Beginners lopen meestal te hard. Met een hartslagmeter kun je de meeste progressie boeken en  beter trainen. Bepaal jou gemiddelde hartslag tijdens het hardlopen.

Check naast de gemiddelde hartslag hardlopen ook: