Gemiddelde conversie percentage van een webshop in Nederland?

Wanneer je begint met een webshop of een website met advertenties is het goed te weten wat een gemiddelde conversie ratio is. Zo weet je wanneer je het goed doet, of dat je zaken moet verbeteren om de conversie te verhogen.

Wat is het gemiddelde conversie webshop in Nederland?

Met het conversie cijfer kun je de effectiviteit van een website of webshop bepalen. Maar wat is nu de gemiddelde conversie ratio voor een webshop. volgens DoubleClick is de gemiddelde conversie of CTR voor een webshop of e-commerce sector ongeveer 4.2%.

Maar wat is nu een goed conversie ratio? Hieronder staan de graadmeter voor elke internetondernemer. Is jou conversie hoog genoeg of moet je het design aanpassen of de snelheid van je webshop verbeteren om hoger in google te komen. Is je webshop bijvoorbeeld mobiel geschikt. Tegenwoordig is 20% van je bezoeker mobiel. Veel webshop doen hier niks mee en lopen veel conversie mis.

Conversiepercentages die het succes van je webshop bepalen 

  • conversie ratio van 2.5% of lager is slecht
  • conversie ratio van 4-6% is gemiddeld
  • conversie ratio van 10% of hoger is uitstekend

Het hangt natuurlijk erg af van de branche waar in je werkt om de gemiddelde conversie ratio te bepalen. Ook het product dat word verkocht is sterk van invloed zo verkoopt een auto minder makkelijk, dan bijvoorbeeld een tv via een webshop, maar kun je de bovenstaande cijfers wel gebruiken als vuistregel.

Wat is het gemiddelde conversie adwords in Nederland

Wanneer we het hebben over wat het gemiddelde conversie van adwords dan bedoelen we het conversiepercentage voor mensen met advertenties op hun website of juist mensen die advertenties plaatsen. Een goed percentage voor Adwords is tegenwoordige vanaf de 1% – 1,5%. Dit lijkt misschien laag en vroeger was het conversiepercentage een stuk hoger, maar doordat mensen steeds minder gevoelig worden voor banners is het percentage gedaald.

Gemiddelde conversiepercentage per sector

Het gemiddelde conversiepercentage hangt af van de sector waarin de webshop zich bevind.

Hieronder staat het Conversie Percentage van de meest voorkomende sectoren in Nederland.

  • Catalogus 6.1%
  • Gespecialiseerde winkels 3.9%
  • Mode/kleding 2.2%
  • Reizen 2.1%
  • Interieur en meubels 2.0%
  • Sport/Outdoors 1.4%
  • Electronica 1.1%

Gemiddelde conversie nieuwsbrief

Het percentage uit een nieuwsbrief is gemiddeld tussen de 2% – 3%. Het percentage en aantal abonnees daalt de laatste jaren wel, doordat steeds minder mensen zich aanmelden voor een nieuwsbrief en minder gevoelig zijn te klikken.

Gemiddelde conversie funda

De gemiddelde conversie op Funda is ongeveer 2.9%. Dit betekend dat van de 100 mensen die een woning bekijken 2.9% ook echt contact opnemen met de makelaar of een brochure downloaden. Op funda zijn er veel mensen die huizen bekijken, maar is de drempel om echt contact op te nemen toch iets hoger.

Wat is een conversie ratio precies?

Een conversie ratio is het percentage mensen dat daadwerkelijk overgaat tot het conversiedoel. De conversieratio is een graadmeter voor een webshop. Je kunt met het conversiepercentage precies de effectiviteit van de webshop in kaart brengen. Je kunt ook zeggen dat het potentiële klanten die je omzet in kopende klanten.

Belangrijke vragen die je je zelf moet stellen wanneer je een hogere conversieratio wilt:

  • Wat wil mijn doelgroep en wat zijn de verwachtingen?
  • Op welk apparaat bezoeken mensen mijn webshop?
  • Test je webshop met de doelgroep en bekijk waar ze afhaken
  • Welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep en hoe scoor ik hierop?
  • Hoe goed is mijn design en de gebruiksvriendelijkheid?
  • Zorg mijn design voor verbeterde conversiedoelen?

Wat zijn de meest voorkomende conversiedoelen

De meest voorkomende conversiedoelen voor online verkopen zijn:

  • Het doen van Online betaling
  • Een Offerte aanvraag
  • Een Nieuwsbrief aanvraag
  • Een Contactverzoek

Check naast gemiddelde conversie ook: