De Tour de France is als het om wielrenner gaat 1 van de meest bekende wielerwedstrijd in de wereld. De tour de Franc word elk jaar in juli 3 weken lang door Frankrijk gereden. Je hebt natuurlijk ook de Giro d'Italia en de Vuelta maar de Tour de France is de Champion League van het wielrennen. Wij hebben de gemiddelden van de Tour France. Wij hebben gekeken wat de gemiddelde snelheid tour de France is van de afgelopen jaren.
Gemiddelde snelheid tour de France
De gemiddelde snelheid van de Tour de France is ongeveer 41 km per uur. Wij hebben gekeken wat de gemiddelde snelheid tour de France is geweest per jaar zelf terug tot 100 jaar. Wat was de snelste tour de France en wanneer was de gemiddelde snelheid tour de France het laagste? Ja de gemiddelde snelheid van de Tour de France stijgt heel langzaam. Maar dat gaat meer over een periode van 20 jaar en het hangt ook af van de omstandigheden waarin de tour de France word gereden. De afgelopen jaren is de gemiddelde snelheid tour de France licht gedaald doordat de tour steeds schoner word. Benieuwd wat wielrenners verdienen?
Over hoeveel km word de gemiddelde snelheid Tour de France gemeten.
Gemiddelde snelheid tour de France word gemeten op een afstand van tussen de 3400 en 3600 km. De renner fietsen deze afstand en snelheid in 20 dagen door Frankrijk.
Wat is de snelste gemiddelde snelheid van een proloog in de tour de France.
De Snelste proloog ooit is door Chris Boardman met een snelheid van 55,152 km per uur.Dit was in 1994 over een afstand van 7,2 km.
Wat is de snelste gemiddelde snelheid tijdrit in de Tour de France.
De Snelste tijdrit ooit is door Greg LeMond in 1989 gereden met een snelheid van 54,545 km per uur over 24,5 km.
Wat is de snelste gemiddelde snelheid tijdrit in de Tour de France.
De Snelste tijdrit ooit is door Greg LeMond in 1999 gereden met een snelheid van 50,355 km per uur over 194 km.
Gemiddelde snelheid tour de France per jaar van de afgelopen 100 jaar.
Hieronder staat de gemiddelde snelheid tour de France vanaf het jaar 1903 tot het jaar 2013. Hier kun je kun je zien wat het verloop van de Gemiddelde snelheid tour de France is.
Year And Dates | Start en finish stad van de tour | Aantal km gereden in de tour | Aantal etappes | Gemiddelde snelheid tour de France van de winnaar | Binnenkomers | Gefinishte renners |
1903 | Paris – Paris | 2,428 | 6 | 25.679 | 60 | 21 |
1904 | Paris – Paris | 2,420 | 6 | 25.265 | 88 | 27 |
1905 | Paris – Paris | 2,994 | 11 | 27.107 | 60 | 24 |
1906 | Paris – Paris | 4,545 | 13 | 24.463 | 82 | 14 |
1907 | Paris – Paris | 4,488 | 14 | 28.470 | 93 | 33 |
1908 | Paris – Paris | 4,488 | 14 | 28.740 | 112 | 36 |
1909 | Paris – Paris | 4,497 | 14 | 28.658 | 150 | 55 |
1910 | Paris – Paris | 4,737 kms | 15 stages | 29,099 | 110 | 41 |
1911 | Paris – Paris | 5,344 | 15 | 27,322 | 84 | 28 |
1912 | Paris – Paris | 5,289 | 15 | 27.763 | 131 | 41 |
1913 | Paris – Paris | 5,287 | 15 | 26.715 | 140 | 25 |
1914 | Paris – Paris | 5,380 | 15 | 26.835 | 145 | 54 |
1919 | Paris – Paris | 5,560 | 15 | 24.056 | 69 | 10 minste ooit |
1920 | Paris – Paris | 5,503 kms | 15 stages | 24.072 km/h | 113 | 22 |
1921 | Paris – Paris | 5,485 | 15 | 24.724 | 123 | 38 |
1922 | Paris – Paris | 5,375 | 15 | 24.196 | 121 | 38 |
1923 | Paris – Paris | 5,386 | 15 | 24.233 | 139 | 48 |
1924 | Paris – Paris | 5,425 | 15 | 24.250 | 157 | 60 |
1925 | Paris – Paris | 5,440 | 18 | 24.820 | 130 | 49 |
1926 | Evian – Paris | 5,745 | 17 | 24.275 | 126 | 41 |
1927 | Paris – Paris | 5,340 | 24 | 27.224 | 142 | 39 |
1928 | Paris – Paris | 5,476 | 22 | 28.400 | 162 | 41 |
1929 | Paris – Paris | 5,257 | 22 | 28.319 | 155 | 60 |
1930 | Paris – Paris | 4,822 kms | 21 stages | 28.000 km/h | 100 | 59 |
1931 | Paris – Paris | 5,091 | 24 | 28.735 | 81 | 35 |
1932 | Paris – Paris | 4,479 | 21 | 29.047 | 80 | 57 |
1933 | Paris – Paris | 4,395 | 23 | 29.818 | 80 | 40 |
1934 | Paris – Paris | 4,470 | 23 | 30.360 | 60 | 39 |
1935 | Paris – Paris | 4,338 | 21 | 30.650 | 93 | 46 |
1936 | Paris – Paris | 4,418 | 21 + 6 half-stages | 31.108 | 90 | 43 |
1937 | Paris – Paris | 4,415 | 20 + 11 half-stages | 31.768 | 98 | 46 |
1938 | Paris – Paris | 4,694 | 21 + 6 half-stages | 31.565 | 96 | 55 |
1939 | Paris – Paris | 4,224 | 18 + 10 half-stages | 31.986 | 79 | 49 |
1947 | Paris – Paris | 4,640 | 21 | 31.412 | 99 | 53 |
1948 | Paris – Paris | 4,922 | 21 | 33.442 | 120 | 44 |
1949 | Paris – Paris | 4,808 | 21 | 32.121 | 120 | 55 |
1950 | Paris – Paris | 4,773 kms | 22 stages | 32.778 kms/h | 116 | 51 |
1951 | Metz – Paris | 4,690 | 24 | 32.949 | 123 | 66 |
1952 | Brest – Paris | 4,898 | 23 | 32.233 | 122 | 78 |
1953 | Strasbourg – Paris | 4,476 | 22 | 34.593 | 119 | 76 |
1954 | Amsterdam (Netherlands) -Paris | 4,656 | 23 | 33.229 | 110 | 69 |
1955 | Le Havre – Paris | 4,495 | 22 | 34.446 | 130 | 69 |
1956 | Reims – Paris | 4,498 | 22 | 36.268 | 120 | 88 |
1957 | Nantes – Paris | 4,665 | 22 | 34.520 | 120 | 56 |
1958 | Brussels -Paris | 4,319 | 24 | 36.919 | 120 | 78 |
1959 | Mulhouse – Paris | 4,391 | 22 | 35.474 | 120 | 65 |
1960 | Lille – Paris | 4,173 kms | 22 stages | 37.210 km/h | 128 | 81 |
1961 | Rouen – Paris | 4,397 | 21 | 36.033 | 132 | 72 |
1962 | Nancy – Paris | 4,274 | 22 | 37.317 | 150 | 94 |
1963 | Paris – Paris | 4,137 | 21 | 37.092 | 130 | 76 |
1964 | Rennes – Paris | 4,504 | 22 | 35.419 | 132 | 81 |
1965 | Cologno – Paris | 4,177 | 22 | 35.886 | 130 | 96 |
1966 | Nancy – Paris | 4,322 | 22 | 36.760 | 130 | 82 |
1967 | Angers – Paris | 4,758 | 22 | 34.756 | 130 | 88 |
1968 | Vittel – Paris | 4,492 | 22 | 33.556 | 110 | 88 |
1969 | Roubaix – Paris | 4,117 | 22 | 35.409 | 130 | 86 |
1970 | Limoges – Paris | 4,254 kms | 23 stages | 35.589 km/h | 150 | 100 |
1971 | Mulhouse – Paris | 3,608 | 25 | 38.084 | 130 | 94 |
1972 | Angers – Paris | 3,846 | 20 | 35.514 | 132 | 88 |
1973 | Scheveningen (Netherlands)- Paris | 4,090 | 20 | 33.407 | 132 | 87 |
1974 | Brest – Paris | 4,098 | 22 | 35.241 | 130 | 105 |
1975 | Charleroi – Paris | 3,999 | 22 | 34.906 | 140 | 86 |
1976 | St. Jean de Monts – Paris | 4,016 | 22 | 34.518 | 130 | 87 |
1977 | Fleurence – Paris | 4,092 | 22 | 35.419 | 100 | 53 |
1978 | Leiden (Netherlands)-Paris | 3,914 | 22 | 36.084 | 110 | 78 |
1979 | Fleurence – Paris | 3,720 | 24 | 36.513 | 150 | 90 |
1980 | Frankfurt (Germany) – Paris | 3,946 kms | 22 stages | 35.144 km/hr | 130 | 85 |
1981 | Nice – Paris | 3,757 | 24 | 38.960 | 150 | 121 |
1982 | Basel (Switzerland) – Paris | 3,512 | 21 | 38.059 | 169 | 125 |
1983 | Fontenay-sous-Bois – Paris | 3,962 | 22 | 36.230 | 140 | 88 |
1984 | Montreuil – Paris | 4,021 | 23 | 35.882 | 170 | 124 |
1985 | Plumelec – Paris | 4,127 | 22 | 36.232 | 180 | 144 |
1986 | Boulogne-Billancourt – Paris | 4,083 | 23 | 37.020 | 210 | 132 |
1987 | West Berlin (Germany) – Paris | 4,231 | 25 | 36.645 | 207 | 135 |
1988 | Pornichet – Paris | 3,286 | 22 | 38.909 | 198 | 151 |
1989 | Luxembourg – Paris | 3,285 | 21 | 37.487 | 198 | 138 |
1990 | Furturoscope – Paris | 3,504 kms | 21 stages | 38.261 km/hr | 198 | 156 |
1991 | Lyon – Paris | 3,914 | 22 | 38.747 | 198 | 158 |
1992 | San Sebastian – Paris | 3,983 | 21 | 39.504 | 198 | 130 |
1993 | Le Puy de Fou – Paris | 3,714 | 20 | 38.709 | 180 | 136 |
1994 | Lille – Paris | 3,978 | 21 | 38.383 | 189 | 117 |
1995 | St. Brieuc – Paris | 3,653 | 20 | 39.193 | 189 | 115 |
1996 | ‘s-Hertogenbosch – Paris | 3,907 | 21 | 39.227 | 189 | 129 |
1997 | Rouen – Paris | 3,950 | 21 | 39.230 | 198 | 139 |
1998 | Dublin (Ireland) – Paris | 3,875 | 21 | 39.983 | 189 | 96 |
1999 | Le Puy de Fou – Paris | 3,686 | 20 | 40.273 | 180 | 141 |
2000 | Futuroscope – Paris | 3,662 kms | 21 stages | 39.556 km/hr | 180 | 128 |
2001 | Dunkirk – Paris | 3,446 | 20 | 40.02 | 189 | 144 |
2002 | Luxembourg – Paris | 3,282 | 20 | 39.93 | 189 | 153 |
2003 | Paris- Paris | 3,427 | 20 | 40.940 | 189 | 147 |
2004 | Liege (Belgium) – Paris | 3,391.1 | 20 | 40.553 | 188 | 147 |
2005 | Fromentine – Paris | 3,608 | 21 | 41.654 | 189 | 155 |
2006 | Strasbourg – Paris | 3,657.1 | 20 | 40.781 | 176 | 139 |
2007 | London – Paris | 3,547 | 20 | 38.98 | 189 | 141 |
2008 | Brest – Paris | 3,559.5 | 21 | 40.50 | 180 | 145 |
2009 | Monaco – Paris | 3,459.5 | 21 | 40.31 | 180 | 156 |
2010 | Rotterdam – Paris | 3,641.9 | 20 plus prologue | 39.585 | 197 | 170 |
2011 | Le Barre de Monts – Paris | 3,430 | 21 | 39.788 | 198 | 167 |
2012 | Liège – Paris | 3,488 | 20 plus prologue | 39.83 | 198 | 153 |
2013 | Porto Vecchio, Corsica – Paris | 4.403.5 | 21 | 40.545 km/h | 198 | 169 |
De Tour de France met de snelste gemiddelde snelheid
De snelste Tour de France was in 2005. Lance Armstrong reed deze Tour de France in een gemiddelde tijd van 41,654 km/h.
De Tour de France met de laagste gemiddelde snelheid
De langzaamste Tour de France werd gereden in 1909 met een gemiddelde tijd van 24.056 km/h.
Tips voor de Tour poule 2014
Het kan lastig zijn om je tourpoule samen te stellen daarom hebben wij voor jou uitgezocht welke renner je in je team zetten. Wij hebben de renners uitgezocht die volgens ons voorspellen om het goed te doen.
De Tips voor de Tourpoule, wie zijn de kanshebber voor de Gele Trui
Wij denken dat in de tour van 2014 dit in de poule de kanshebber zijn om de gele trui te pakken en te houden.
- FROOME
- CONTADOR
- EVANS
- GESINK
- VALVERDE
- F. SCHLECK
- VAN GARDEREN
- Rodriquez van den Broeck
De kanshebbers in de Tour de France voor de bolletjestrui
De bolletjes trui in de tour is voor de beste klimmer. De meeste kans op de bolletjes trui in de tour de France van 204 op basis van de cijfers zijn voor:
- CONTADOR
- FROOME
- ROLLAND
- VAN DEN BROECK
- VOECKLER
- Chavanel
- Quintana
De kanshebbers in de Tour de France voor de GROENE TRUI tourpoule tip
De groene trui in de tour is voor de beste sprinter. De meeste kans op de groene trui in de tour de France 204 zijn voor de volgende sprinters:
- CAVENDISH
- SAGAN
- KITTEL
- DEGENKOLB
- GOSS
- BOASSON HAGEN
- Greipel
- Bouhanni
- Farrar
De kanshebbers in de Tour de France voor de de tijdrit, onze tourtip voor de tijdrijders
- CANCELLARA
- EVANS
- MARTIN
Check naast de gemiddelde snelheid tour de France ook: